In de voetsporen van haar overleden mama Dorine Geersens wil Kirke Hillewaere als kersvers schepen haar werk voortzetten.

Met een vleugje humor, veel werkkracht, maar vooral meer inspraak voor elke Koksijdenaar. "Op Valentijn vragen we het aan, dan trappen we onze grote inspraakrondes af."

Nieuwsgierig naar haar plannen en ambities?

"Mijn favoriete plek? Het strand bij zonsondergang."

Tij-dingen: Voor jou is betrokkenheid geen holle slogan?

Kirke Hillewaere: "Zeker niet. Ik ga voor flexibele beleidsvoering, we willen luisteren naar onze inwoners en medewerkers. Het is belangrijk dat we tussen de mensen staan, zo weten we wat er leeft. Net daarom zijn die inspraakrondes zo belangrijk. Doel is ook om pas beslissingen te nemen na advies van experts, denk maar aan de onafhankelijke adviesraden. Hopelijk ontstaan daar creatieve ideeën of invalshoeken waar wij als politici niet aan denken."

T-d: Welke kansen zie je nog?

Kirke: "Op het vlak van toerisme: we organiseren veel leuke evenementen, maar het is tijd voor vernieuwing. Ik wil inzetten op een mix tussen culturele en culinaire beleving, familievriendelijke events en muzikale ervaringen. Koksijde moet nog meer die magneet zijn voor potentiële bezoekers van alle leeftijden, verspreid over de 4 seizoenen. Ook promotioneel zie ik nog werkpunten, we hebben zoveel troeven…"

T-d: Wat wil je het eerst aanpakken?

Kirke: "De inspraakrondes. We starten al op 14 februari. Die dag verklaren we onze liefde aan jou. We geven je het woord en luisteren naar jouw noden. Op basis daarvan stemmen we het beleid af en wordt de begroting gemaakt. We moeten dus snel schakelen. Toeristisch ga ik voluit voor vernieuwing, zonder zomaar overboord te gooien wat goed is. Op het vlak van communicatie wil ik onze toonaangevende positie behouden, want zeker die wereld evolueert supersnel."

Ik wil inzetten op een mix tussen culturele en culinaire beleving, familievriendelijke events en muzikale ervaringen.

T-d: Jullie willen inzetten op levendige wijken. Hoe wil je dat realiseren?

Kirke: "Met meer verbinding tussen de burgers, door te zorgen voor een gezellige ambiance in de wijken en dorpskernen per deelgemeente. Zorgen dat er écht iets te doen is, dat mensen terug buitenkomen. De opnieuw te lanceren feestcomités moeten hun rol spelen, in overleg met bv. wijkraden of -ambassadeurs. Onze infrastructuur nog verbeteren en inzetten op het onderhoud van de bestaande accommodaties. Ik wil ook echt een bereikbare schepen zijn, dat vind ik heel belangrijk."

T-d: Welke cultuurinitiatieven vind je belangrijk?

Kirke: "Ik hou van initiatieven waar we geschiedenis en tradities eren, door volksfeesten. Denk aan het folkloristisch karakter van de Garnaalfeesten of de events in de Duinenabdij. En muziek, van klassiek tot rock. Daar wordt iedereen toch blij van?

T-d: Al leuke ideetjes voor in primeur voor onze lezers?

Kirke: "Met onmiddellijke ingang laat ik het winteruur vervangen door de zomertijd. Langer zon, meer energie en tijd om te feesten."

T-d: Waar kijk je het meest naar uit de komende jaren?

Kirke: “Niet 1 iets specifieks. Alles is nieuw. Vooral de werking van de gemeentediensten, hoe alles met elkaar verbonden is en de organisatie draait. De gemeente is een bedrijf, ik vind dat boeiend.”

T-d: Wat is jouw favoriete plek in Koksijde?

Kirke: “Het strand bij zonsondergang. Daar kan ik echt van genieten, ook in de winter. Na het werk rijd ik soms bewust naar het strand, zeker als de lucht oranjeroze kleurt."

T-d: Naar wie kijk je op?

Kirke: “Mijn mama, Dorine. Ze bleef altijd zichzelf, ook als schepen. Niet evident in de politiek. En ze stond veel mensen bij met raad en daad. En natuurlijk voor haar buitengewone veerkracht en gave om gelukkig te zijn. Met haar was er altijd ambiance.”

T-d: Dit ambt is een nieuwe uitdaging: weet je al hoe je jezelf zal inwerken?

Kirke: “In eerste instantie wil ik de mensen en de diensten beter leren kennen. Direct na de verkiezingen startte ik al met studeren en dossiers lezen. Pas met de nodige kennis kan je de juiste beslissing nemen.”

T-d: Kan je al wat namen plakken op de vele gezichten in onze organisatie?

Kirke: “Dat hangt af van dienst tot dienst, maar dat zal wel snel veranderen. Ik zou het leuk vinden om eens mee te volgen met de andere schepenen. Of langs te gaan bij alle diensthoofden en zo kennis te maken met de medewerkers.”

T-d: Waarvoor mogen ze jou om 3 uur ’s nachts wakker maken?

Kirke: “Om op vakantie te vertrekken. De bestemming maakt me weinig uit, reizen is inspirerend!”

Toeristisch ga ik voluit voor vernieuwing, zonder zomaar overboord te gooien wat goed is.

T-d: Waarvoor mogen ze jou om 3 uur ’s nachts wakker maken?

Kirke: “Om op vakantie te vertrekken. De bestemming maakt me weinig uit, reizen is inspirerend!”

T-d: Staat er nog een zot plan op je bucketlist?

Kirke: “Ik zou heel graag ‘De Col op rijden’ voor Kom op tegen Kanker (beklimming van de Col des Saisies in de Franse Alpen, red) – ik zeg niet dat het dit jaar moet, hé (lacht). Hopelijk laat mijn agenda het eens toe om genoeg te trainen.”

T-d: Welke professionele ervaringen heb je al?

Kirke: “Ik ben commercieel directeur bij Axintor Interim in Veurne. In grote lijnen ben ik verantwoordelijk voor de groei van het bedrijf. Een job die ik al 11 jaar met veel passie uitoefen. Daarvoor was ik kantoorverantwoordelijke bij Accent. Mijn 1e jobervaring was trouwens bij de FOD Kanselarij van de Eerste Minister, in die tijd was dat Yves Leterme.”

T-d: Wat doe je om te ontspannen?

Kirke: “Veel te weinig eigenlijk, ik ben niet gemaakt om stil te zitten. Sinds een aantal jaar volg ik wel pilates, om te vertragen. Je moet je volledig focussen op je lichaam om de oefeningen uit te voeren. Dus dan kan je niet anders dan alles rond je vergeten.”

T-d: De eindejaarsperiode is in zicht. Heb je nog een boodschap?

Kirke: “Geniet van de feestdagen en de momenten met je familie en vrienden. Neem de tijd om stil te staan, voor elkaar en jezelf, want we rushen van het een naar het ander. Laad je batterijen op en in 2025 geven we er samen een lap op.”

Onze jongste schepen is Kirke Hillewaere met als domeinen Toerisme en Betrokkenheid.

Onder Toerisme vallen citymarketing en feestelijkheden en bij Betrokkenheid zijn dat communicatie, participatie, inclusie en gelijke kansen, ICT, smart city en data.