Wanneer je Awel contacteert, luistert een vrijwilliger naar jou. Het is niet erg als je wat nerveus bent, dat is heel normaal. De beantwoorder ondersteunt je.
Neem je tijd en vertel alles wat je wil. Ze maken een beknopt verslag van jouw verhaal en zorgen ervoor dat niemand kan weten dat het over jou gaat. Lees hier alles over anonimiteit.
In principe is contact met Awel eenmalig, maar je mag natuurlijk nog een keer bellen, chatten of mailen. Je zal dan waarschijnlijk van iemand anders antwoord krijgen en die heeft misschien een iets andere stijl. Maar elke beantwoorder werkt volgens dezelfde Awel-principes.
Een vrijwilliger wordt niet betaald. De vrijwilligers van Awel doen hun werk dus vooral omdat ze een hart voor kinderen en jongeren hebben. Ze zijn door Awel opgeleid tot beantwoorder en weten daardoor goed hoe ze het beste naar jou kunnen luisteren. Wanneer je belt of chat, kan het zijn dat je even moet wachten of niet binnen raakt, want er zijn nog niet genoeg vrijwilligers om alle oproepen van kinderen en jongeren onmiddellijk te beantwoorden.
Alleen jij en Awel weten dat jij contact opneemt. Niemand wordt op de hoogte gebracht (geen ouders, leerkrachten) én telefoongesprekken verschijnen niet op de factuur. Bovendien is een gesprek gratis.
Wie zoeken we? Een paar luisterende oren met een groot hart voor kinderen en jongeren, iemand die de luisterlijn bemant. Als nieuwe vrijwilliger kies je voor één contactkanaal: telefoon, mail of chat. Je spendeert ongeveer één avond in de week aan Awel en engageert je minstens een jaar als beantwoorder. Maak het verschil.
De contactkanalen beantwoord je van thuis uit, je hebt alleen een computer en internetverbinding nodig.
Interesse? Surf naar awel.be/beantwoorder