Er zijn veel werkzaamheden in Koksijde, die zijn nodig om onze infrastructuur en ons wegennet up-to-date te houden. Je kan helaas geen omelet bakken zonder eieren te breken. En soms ontstaan er ergernissen over zaken waar wij als lokale overheid weinig impact op hebben. Onze redacteur ging langs bij de dienst Technisch Bureau, gewapend met een valhelm en veiligheidsschoenen.

Tij-dingen: We bevinden ons de tweede verdieping van het gemeentehuis. Wat doen jullie?
Maya Devriendt: "Ik ben manager Openbaar Domein en speel een grote rol tijdens het voortraject van de werken. Ook hou ik me bezig met de ontwerpen, de delegatie van taken, projectmatige administratie tijdens de uitvoeringsfase en projectbeheer."
Bart Hubrecht: "Marc Puystiens en ikzelf zijn de werfcoördinatoren en proberen onze technische bagage en terreinkennis te gebruiken tijdens de dagelijkse uitvoering. Per werf is er één wekelijkse vergadering met o.a. de opdrachtgever, het studiebureau, de uitvoerder en eventueel de nutsbedrijven. Tussendoor werken we aan oplossingen voor alle problemen die optreden. Het eerste doel is de continuïteit bewaren, de werken mogen niet stilvallen. Marc en ik beheren elk onze dossiers."

"Als we een omgevingsvergunning hebben, kunnen we concreet plannen"

Hoe ziet het verloop er bij infrastructuurprojecten dan concreet uit? Eerst leggen de beleidsmakers, na advies van o.a. de diensten, de krijtlijnen vast en dan volgt formalisering in het strategisch meerjarenplan. "Pas dan kunnen we een studiebureau aanstellen", legt Maya Devriendt uit. "Dan volgt de projectdefinitie waarin staat wat er moet gebeuren, bv. hoe willen we dat de straat er zal uitzien en wat hebben we hiervoor nodig (riolering, fiets- en/of voetpaden). Op basis daarvan krijgen we een voorontwerp, een schets." Maar dan moet het eigenlijk nog allemaal beginnen.

Welke addertjes zitten er onder het gras?

  • Sloopopvolging: identificatie werf en afvalstoffen die (eventueel) vrijkomen tijdens de ontmanteling
  • Dimensionering riolering (gescheiden stelsel): berekenen en uitvoeren afvoercapaciteit van een waterloop of rioolwaterzuivering
  • Grondbank: kenniscentrum en bodembeheer, opvolging en traceerbaarheid grondstoffen (Vlaams gewest) in kaart brengen
  • Nutsmaatschappijen (gas, elektriciteit, water, telefoon, internet, verlichting): overleg en knelpuntenlijst, aantonen locaties leidingen
  • Archeologie: onderzoek, soms begeleiding tijdens werken of pas hervatten na vrijgave, toevalsvondst leidt tot veel vertraging
  • Munitie: scan tijdens zoektocht naar springtuigen – bv. op sites golf en hockey, eventueel verwijderen door CTE-deskundige
  • Bemaling: tijdelijk verlagen grondwaterstand om droog te werken, complexe regelgeving, zeker bij (natuur)gebieden,  vertragende factor –  bv. Nieuwpoortsteenweg, invloed op fasering (bij natuurgebieden mag je in sommige periodes niet werken)
  • Verzilting: toename zorgt voor permanente drainage – bv. site Duinenabdij, grondwater tot 15 en 30 meter in de bodem infiltreren (zo blijft er voldoende zoet water beschikbaar)

Wat met de timing?

"Tussen het voorontwerp en het eerste 'definitief' ontwerp zijn er veel randzaken die zorgen voor vertraging. Tijdens deze fase brengen we alles in kaart. En ook tijdens de werken kan er vanalles tussenkomen. Afhankelijk van de complexiteit van het dossier loopt de timing op van 6 maanden tot pakweg 2 à 3 jaar", zegt Bart Hubrecht. "Zeker bij grondig studiewerk moeten we soms heel lang wachten."

  • Foto 1, Dijk Wulpen: glijbekisting betonnen kantstroken
  • Foto 2, Nieuwpoortsteenweg: rioleringswerken
  • Foto 3, Bart geeft een woordje uitleg aan de redacteur van Tij-dingen

Definitief ontwerp --> Omgevingsvergunning

Verkijk je niet op het woord 'definitief', want op basis van dit ontwerp volgt er eerst een omgevingsvergunning. In simpele situaties moet je al snel rekenen op 3 of 6 maanden, maar bij moeilijke dossiers loopt de afhandeling op tot ruim 1,5 jaar. Bij correcties of aanvullingen herbegint alles opnieuw. "Soms moeten we het dossier zelfs intrekken en heropstarten bij een ongunstig advies van hogere instanties", zegt Bart. "Pas als we die omgevingsvergunning op zak hebben, kunnen we concreet plannen, maar eerst is er nog een administratieve weg af te leggen tot we een aannemer hebben. "Na definitieve gunning plannen we direct een coördinatievergadering met de nutsbedrijven en starten we na 120 tot 180 dagen. Dan raakt het project in een stroomversnelling."

"Bij complexe dossiers kan het tot 3 jaar duren vooraleer we kunnen starten"

Laatste rechte lijn

Het is telkens een doel om projecten af te ronden voor het zomerseizoen. "En die tijdsdruk maakt het niet gemakkelijk. Asfalt kunnen we niet leggen tussen 1 december en 1 maart en het moet minstens 10 graden zijn. Ook voor beton zijn er beperkingen: het mag niet te warm zijn, vriesweer en regen zijn eveneens nefast", vervolgt Bart. "Ook personeelstekorten, beschikbaarheid van grondstoffen en de energieprijzen spelen een rol." Na de ingebruikname is er nazorg nodig, want tijdens de werken zien de mensen niet altijd welke punten en komma's nog moeten worden aangepakt. Dat is natuurlijk niet zo ingrijpend voor mensen die er niet wonen", vult Maya aan. "Vaak moeten we nog voortwerken aan de groenzone, want bomen kan je alleen in de winter planten en niet op pakweg 1 juli."

Professor Blanchardlaan: volledige herinrichting met dubbel fietspad

Vanaf 10 januari starten de werken. Eerst vanaf de Koninklijke Baan richting Ster der Zee, er zal geen doorgaand verkeer mogelijk zijn. Er komt een vrijliggend dubbel fietspad aan de linkerkant van de duinen (Ster der Zee tot aan de Zeedijk). Rechts komen er parkeerstroken.

Omgevingswerken Milieupunten

Na de plaatsing van de ondergrondse 'bakken' volgt de verfraaiing en de integratie van de 16 Milieupunten in de omgeving.

Technisch Bureau: een firma op zich

  • Griet Maenhout: expert, verkeer, mobiliteit en signalisatie(advies)
  • Wesley Dorné: expert overheidsopdrachten, aanbestedingen procedures
  • Frederiek Caenepeel: GIS-coördinator (GIS: geografisch informatiesysteem), rioolstelselbeheer
  • Lex D'Almagne: werftoezichter, (interne) communicatie impact werken, signalisatiemachtiging voor werken (bv. omleiding)
  • Leen Geusens: landmeter-medewerker GIS, beheer ontwerpplan in archiefsysteem (As Built) en rapportering hogere overheid
  • Ann Jonckheere: administratief medewerker (werfverslagen, meldingen registreren, opvolgen GIPOD-website)
  • Cindy Niville: administratief medewerker (meldingen registreren)
  • Gerda De Smet-Van Damme: administratief medewerker (meldingen registreren, bewonersbrieven, communicatie website)
  • Audrie Reynaert: diensthoofd

In cijfers: wegen, waterlopen en rioleringen

Mobiliteit

Aantal kilometer wegen

  • Totaal:  417 kilometer
  • Agentschap Wegen en Verkeer: 60 kilometer
  • Particuliere wegen: 42 kilometer
  • Gemeentewegen: ca. 300 kilometer

Aantal kilometer tramspoor:

  • Totaal: 8,5 kilometer

Riolering

Punten

  • 6839 punten waarvan 1.266 Infiltratieputten

Leidingen

  • Totaal: 5150 leidingen
  • Afvalwater: 670 
  • Gemengd: 3.469 
  • Regenwater: 1.003

Kilometers

  • Totaal: 230 kilometer
  • Afvalwater:  54 
  • Gemengd: 143 
  • Regenwater: 34 

Waterwegen

  • Totaal: 120 kilometer (waarvan 10 kilometer kanaal Nieuwpoort-Veurne)