Traditioneel rondt Koksijde de meeste infrastructuurwerken af tegen begin juli. Daardoor ondervinden handelaars en inwoners dus weinig verkeershinder tijdens de drukste toeristische periode van het jaar.

Afgelopen voorjaar werkte Koksijde projecten af zoals de Dijk in Wulpen of nieuwe fiets- en voetpaden in Sint-Idesbald en Ster der Zee. Ook de Nieuwpoortsteenweg is tijdens de zomervakantie terug tijdelijk open voor alle verkeer.

Jaak Van Buggenhoutlaan en Abdijstraat: nieuwe toplaag

Om de rijweg van de Jaak Van Buggenhoutlaan in stand te houden tot aan de herinrichting van fase 2 (tot aan de molen) zorgde Koksijde voor een bitumen slem- of beschermingslaag – om de oppervlakte te herstellen. De Abdijstraat krijgt begin juli een toplaag in asfalt.

Er zijn ook nieuwe, rode markeringen voor fietsers aangebracht om de situatie veilig te houden.

Na het bouwverlof (voor 1 september) komt er ook een nieuwe toplaag aan de gemeenteschool.

De herinrichting van fase II van de Van Buggenhoutlaan staat nog op het programma, maar deze opfrissing kwam er zodat automobilist en zwakke weggebruiker veilig tussen de rotonde en de molen kunnen rijden - als tussentijdse oplossing.

Later wordt het dubbelrichtingsfietspad dus nog doorgetrokken.

Koksijde-Bad: wijk Japans Paviljoen vergroend

De Japans Paviljoenlaan, A. Fastenaekelslaan (tussen Japans Paviljoenlaan en Bichottestraat) en Bichottestraat kregen een opknapbeurt met nieuwe rioleringen en een ander wegdek. De dubbele rij linden blijft behouden. Om de bomen te beschermen, is parkeren daar niet meer toegelaten. De werken in de Casimirstraat en het Artanpad zijn wellicht afgerond tegen het bouwverlof: deze smalle straatjes worden aangelegd in kleinschalig materiaal.

Bij de heraanleg van de bovenbouw was er oog voor de bestaande en nieuwe groenvoorzieningen. Koksijde zorgde voor aparte voetpaden en geordende parkeerplaatsen, in betongrastegels. De smalle straatjes zijn aangelegd in betonstraatstenen. Door de nabijheid van de school, maakten we de omgeving veiliger voor fietsers – dankzij fietssuggestiestroken in de Japans Paviljoenlaan. De nutsmaatschappijen vernieuwden voorafgaand de leidingen en kabels. Ook is er nieuwe openbare ledverlichting. Kosten? ca. 1,2 miljoen euro.

Nieuwpoortsteenweg: laatste rechte lijn

Zoals de vorige jaren, is de verbinding tussen de watertoren en het kruispunt in Oostduinkerke-Dorp opnieuw toegankelijk tijdens het zomerseizoen. De werken in de Nieuwpoortsteenweg (tussen de Hof ter Hillestraat en de Labeurhoek) zijn afgerond. De Karthuizerstraat is volledig klaar tegen het bouwverlof. Vanaf 2 september sluiten we de Nieuwpoortsteenweg nog één keer volledig af, voor de laatste fase – tussen de Labeurhoek en de Kinderlaan – tot aan de zomer van 2025.

Prof. Blanchardlaan en H. Christiaenlaan gepimpt

Vanaf deze zomer ligt er een nieuw vrijliggend dubbel fietspad aan de linkerkant van de duinen (richting Ster der Zee) tot aan de Zeedijk. Je kan er nu langsparkeren (evenwijdig aan de as van de rijbaan – niet haaks of dwars, red.) aan beide zijden. Deze heraanleg kostte ca. 800. 000 euro.

Keunekapel

Niet alleen Ster der Zee zit in een nieuw jasje. Een beetje verderop, in Sint-Idesbald, kreeg de Henri Christiaenlaan een nieuw voetpad – aan de even zijde, tussen de Strandlaan en de Koninginnelaan. Dat prijskaartje bedroeg 200.000 euro. Dankzij de aanleg van het voetpad is de Keunekapel nu te voet toegankelijk vanuit de Strandlaan. Op beide werven was De Brabandere de aannemer, het ontwerp is van studiebureau Plantec.