Het is 30 jaar geleden dat Paul Delvaux overleed en dat laten we niet ongemerkt passeren. Het museum pakt uit met de expo 'Paul Delvaux, het lichaam en de achtergrond, een harmonieus samenspel' en neemt je mee naar een speciale universum.
Het decor en het lichaam lopen als een rode draad door deze expo. Architectuur, de oudheid, landschap en zee bepalen de sfeer van zijn werk. Die decors bepalen ook hoe we de leefwereld van Delvaux vandaag interpreteren. Zijn werk toont wat hem fascineerde tijdens zijn jeugdjaren van laadkaaien in havens en treinstations. Anderzijds speelt het vrouwelijk lichaam een grote rol. Lees verder onder de beelden (Vincent Everarts - © Foundation Paul Delvaux, Belgium/SABAM, 2024).
Studies van naaktmodellen bewijzen de technische beheersing van de kunstenaar. Delvaux creëerde een eigen voorstelling van de vrouw. Zijn intiem werk is een verzameling van iconografische elementen: schetsen, tekeningen en schilderijen.
Museummanager Ingrid Tahon: "In zijn jonge jaren schilderde Delvaux wat hij zag terwijl hij wandelde, want hij had geen eigen atelier. En die speciale decors komen duidelijk naar voren in zijn vroege werken. Iedereen kent de treinstations van in de tijd toen hij in Brussel woonde. Hij gebruikte de stad als openluchtatelier. De verschillende aspecten van de thema's decor en lichaam komen tijdens de expo aan bod in aparte museumzalen."
De Belgische kust trok Paul Delvaux aan. Na WO I kon hij eindelijk terug naar zee en dat merk je aan zijn werk. De industrialisering maakte indruk, hij maakte een aantal aquarellen van de haven van Zeebrugge. "En natuurlijk neemt het opkomend toerisme een plaats in. Door de jaren heen ontwikkelt Delvaux een stijl die we kunnen omschrijven als het poëtisch realisme.." De wonden na WO II aan de kust legt Paul Delvaux eveneens vast. "Zijn liefde voor de zee brengt hem in contact met zijn 1e liefde, Anne-Marie De Martelaere - Tam - met wie hij trouwt in 1952."Die relatie komt ook aan bod in een aparte zaal."
Baaltje ontbreekt natuurlijk niet in de taferelen met het strand, Hôtel des Dunes en het vissershuisje (1962). In die tijd was Paul Delvaux al een grote naam in kunstkringen. De band tussen de kunstenaar en onze parochie aan zee gaat terug naar 1936 toen hij de vakantie doorbracht met George Grard.
Het museum is het perfecte decor voor muzikanten. De muzikale donderdagen zijn een aanrader: net als Delvaux nemen deze muzikanten je mee naar een andere wereld. Je vindt het programma op delvauxmuseum.be
Gemeente Koksijde springt mee op de trein met Paul Delvaux: vorig jaar stond Cabin Art al in het teken van de kunstenaar en dit jaar speelt hij een centrale rol in de tentoonstelling in Kunstencentrum Ten Bogaerde. Het driejaarlijks bloemenevent Koket Koksijde zet Paul Delvaux extra in de bloemetjes: duik met hem mee in een schilderachtige bloemenwereld van 19 tot 23 september. Koop nu je ticket via visitkoksijde.be.