Een grote brand, stormschade of een stroomonderbreking? Bij een noodsituatie in onze gemeente, willen we jou graag snel verwittigen.

Bij een noodsituatie in onze gemeente, willen we jou graag snel verwittigen. Daarom maakt de gemeente Koksijde gebruik van BE-Alert, een systeem dat je meteen op de hoogte brengt van een noodsituatie: via sms, e-mail of telefonisch.

Geslaagde testdag op 7 oktober

Onze inwoners ingeschreven op BE-Alert kregen op donderdag 7 oktober een tekstbericht via sms (5474) of mail (5328). 100 procent van deze berichten werd correct ontvangen. Ook in andere gemeenten vond er die dag een test plaats. Benieuwd naar de resultaten? Surf naar www.crisiscentrum.be

Actualiseer je gegevens

Het is belangrijk dat je jouw profiel op BE-Alert goed onderhoudt. Je kan jouw persoonlijke gegevens op elk moment aanvullen, wijzigen of zelfs verwijderen.
Bovendien kan je tot vijf adressen registreren. Voeg dus naast je thuisadres zeker ook je werkplaats en enkele andere belangrijke adressen toe (bv. familie).

Dit doe je in slechts enkele stappen:

  • Surf naar www.be-alert.be
  • Meld je aan met jouw e-mailadres en het paswoord dat je koos bij je registratie.
  • Vul je gegevens aan
  • Klik onderaan op de knop ‘Bevestigen’

BE-Alert: enkele veelgestelde vragen en antwoorden

Waarom kreeg mijn buurman een BE-Alert bericht en ik niet?

Met de alarmeringstool BE-Alert verwittigt de overheid de bevolking meteen in een noodsituatie. Door je in te schrijven op www.be-alert.be krijg je een bericht wanneer er een noodsituatie is, ook al ben je niet thuis. Je kan in je profiel tot vijf adressen toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan je werkadres, het adres van familieleden, etc. Daarnaast kan je nog extra telefoonnummers en een tweede e-mailadres toevoegen.

Wat als ik in de onmiddellijke omgeving van het incident woon, maar niks heb gekregen?

De overheid staat in voor de alarmering van haar inwoners. Het is dus je burgemeester, gouverneur of de minister van Binnenlandse Zaken die het bericht zal uitsturen en bepaalt naar welke zone, wijk of gemeente een bericht wordt verstuurd. Zij kunnen goed inschatten welke omliggende straten het meeste impact hebben. Ze houden rekening met de aard van het incident, de weersomstandigheden, de bevolkingsdichtheid, de verkeerssituatie, etc. Kreeg je geen bericht, maar woon je wel in de buurt? Dan ligt je adres allicht niet in de geselecteerde zone.

Wat als ik in de geïmpacteerde zone woon, maar niks heb gekregen?

Controleer dan of je adressen nog up-to-date en correct zijn. Als je onlangs verhuisd bent, vergeet dan zeker ook je BE-Alert profiel niet aan te passen. Je kan dit eenvoudig doen door je aan te melden op je profiel en je gegevens aan te passen.

Waarom krijg ik tijdens een testmoment geen bericht?

Burgemeesters, gouverneurs of de minister van Binnenlandse Zaken hebben iedere eerste donderdag van de maand de kans om BE-Alert te testen. Op die manier oefenen ze de procedures en testen ze de capaciteit van de tool. De lokale overheden zijn niet verplicht om iedere maand te testen. Wanneer je dus niets hebt ontvangen, kan het zijn dat je gemeente niet mee oefende of dat je adres niet in de geselecteerde testzone ligt.

Wat als je nog niet ingeschreven bent, maar in een noodsituatie zit?

Dankzij de technologie waarbij BE-Alert een bericht kan versturen naar alle gsm-toestellen die zich binnen de zone van het incident bevinden, kan je een bericht krijgen zelfs al ben je niet ingeschreven. Die techniek wordt voornamelijk gebruikt bij incidenten waar een dringende handeling zoals schuilen of evacueren vereist is. Wanneer je wel ingeschreven bent en je bent niet thuis, maar je adres ligt wel in de geïmpacteerde zone, dan krijg je ook een bericht. Je staat dus nooit voor verrassingen.