Je merkt het aan het aantal gewijzigde profielfoto's op Facebook, de kleurrijke autostickers én ook in het straatbeeld ontsnap je er niet aan: binnenkort vindt de hoogdag plaats van de lokale democratie.
Op zondag 13 oktober zijn er gemeente- en provincieraadsverkiezingen. Niet zo lang geleden trokken we al eens naar de stembus, maar let op: er zijn enkele wijzigingen.
Je kiest in het stembureau dat vermeld staat op jouw uitnodigingsbrief.
Lees dus goed welk adres en stembureau op jouw brief staat. Er staat ook een richtuur om (lange) wachtrijen te vermijden.
Ik ben mijn oproepingsbrief verloren (of kreeg die niet)
De oproepingsbrieven worden uiterlijk 15 dagen voor de verkiezingen verstuurd. In de week voor de verkiezing tot op de dag van de verkiezingen kan je een duplicaat aanvragen bij de dienst Burgerzaken.
In bepaalde situaties mag je een volmacht geven: met een formulier en bijhorend attest. De volmachtkrijger mag slechts 1 volmacht aanvaarden. Er zijn 2 documenten nodig om een volmacht te geven: het volmachtformulier (A95) waarmee de gever een volmacht geeft aan de volmachtkrijger. Beide personen moeten dat formulier ondertekenen. Plus een attest dat aantoont dat de volmachtgever zelf niet kan stemmen. Welk attest dat is, hangt af van de reden waarom de kiezer een volmacht geeft. Dat attest moet bij het volmachtformulier gevoegd worden.
Nee. Tenzij je tijdelijk in het buitenland bent om een andere reden dan hierboven vermeld. In dat geval leg je je bewijsstukken voor in de dienst Burgerzaken (bv. boekingsbewijs). Een verklaring op eer is niet langer mogelijk. Ook schippers, marktkramers en kermisreizigers (of gezinsleden) komen naar het gemeentehuis en voegen een attest toe waaruit de uitoefening van het beroep blijkt.
>> Je kan een volmacht geven tot de dag van de verkiezingen, behalve als je een attest moet aanvragen in de dienst Burgerzaken.
Op de verkiezingsdag brengt de volmachtkrijger de nodige documenten mee naar het stembureau waar de volmachtgever moet stemmen:
De volmachtkrijger geeft het formulier en het attest af aan de voorzitter van het stembureau en kan dan de stem uitbrengen. In het bureau krijg je een datumstempel op de uitnodigingsbrief (volmachtgever) en de vermelding 'heeft volmacht gekregen' (brief krijger).
Maak afspraak voor een volmacht bij de dienst Burgerzaken.
Ook op 13 oktober stem je in onze gemeente via de stemcomputer. Hoe dit praktisch werkt, zie je op onze website, via een instructievideo en een stappenplan. Zelf testen? Ga vanaf 23 september (tot 6 oktober) langs in het Sociaal Huis en de bib.
De dienst Burgerzaken is open op zondag 13 oktober tot 12 uur voor kiezers die een duplicaat willen van hun uitnodigingsbrief.
Je kan er ook terecht voor blanco volmachtformulieren – tenzij je tijdelijk in het buitenland verblijft of werkt als schipper, marktkramer of kermisreiziger: in dat geval heb je tot zaterdag 12/10 (12 uur).
Info: bevolking@koksijde.be