We zijn ruim 4 maanden na de vorige stembusslag en er zijn binnenkort opnieuw verkiezingen. Dit keer beslis je wie er de komende 6 jaar zetelt in onze gemeente- en provincieraad. Belangrijk: er geldt geen opkomstplicht meer voor de lokale verkiezingen. Een unicum.

Wat brengt het decreet 'Versterking Lokale democratie' teweeg? 

  • het schaft de opkomstplicht voor gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen af
  • het schaft de invloed van de lijststem (op gemeenteraadszetels) binnen een lijst af
  • het voert een aantal onverenigbaarheden van mandaten in of schaft er af
  • het vervroegt de installatie van de nieuwe gemeenteraad en andere politieke organen naar december van het verkiezingsjaar
  • het voert voor de stemkampioen van de grootste lijst een tijdelijk en exclusief initiatiefrecht om een meerderheidscoalitie te vormen 

Wil je stemmen, maar lukt het niet? Geef dan een volmacht

In bepaalde situaties mag je een volmacht geven: met een formulier en bijhorend attest. De volmachtkrijger mag slechts 1 volmacht aanvaarden. Er zijn 2 documenten nodig om een volmacht te geven: het volmachtformulier (A95) waarmee de gever een volmacht geeft aan de volmachtkrijger. Beide personen moeten dat formulier ondertekenen. Plus een attest dat aantoont dat de volmachtgever zelf niet kan stemmen. Welk attest dat is, hangt af van de reden waarom de kiezer een volmacht geeft. Dat attest moet bij het volmachtformulier gevoegd worden.

Wanneer mag je een volmacht geven?

  • medische redenen (medisch attest toevoegen)
  • beroeps- of dienstredenen (attest werkgever)
  • redenen i.v.m. religieuze overtuiging (attest religieuze overheid)
  • rechterlijke maatregel (directie inrichting)
  • studenten (attest onderwijsinstelling)

Moet je een bijkomend attest aanvragen in de dienst Burgerzaken?

Nee. Tenzij je tijdelijk in het buitenland bent om een andere reden dan hierboven vermeld. In dat geval leg je je bewijsstukken voor in de dienst Burgerzaken (bv. boekingsbewijs). Een verklaring op eer is niet langer mogelijk. Ook schippers, marktkramers en kermisreizigers (of gezinsleden) komen naar het gemeentehuis en voegen een attest toe waaruit de uitoefening van het beroep blijkt.

>> Je kan een volmacht geven tot de dag van de verkiezingen, behalve als je een attest moet aanvragen in de dienst Burgerzaken.

Procedure

Op de verkiezingsdag brengt de volmachtkrijger de nodige documenten mee naar het stembureau waar de volmachtgever moet stemmen:

  • ingevuld en ondertekend volmachtformulier (A95)
  • eigen identiteitskaart
  • eigen uitnodigingsbrief
  • uitnodigingsbrief volmachtgever
  • attest dat bewijst dat de volmachtgever niet zelf kan stemmen

De volmachtkrijger geeft het formulier en het attest af aan de voorzitter van het stembureau en kan dan de stem uitbrengen. In het bureau krijg je een datumstempel op de uitnodigingsbrief (volmachtgever) en de vermelding 'heeft volmacht gekregen' (brief krijger).

Maak afspraak voor een volmacht bij de dienst Burgerzaken.

Hoe stem ik digitaal?

Ook op 13 oktober stem je in onze gemeente via de stemcomputer. Hoe dit praktisch werkt, zie je op onze website, via een instructievideo en een stappenplan. Zelf testen? Ga vanaf 23 september (tot 6 oktober)langs in het Sociaal Huis en de bib.

Hoe stem je elektronisch?

Video

Meer weten?

Burgerzaken
058 53 34 32