Koksijde en vliegtuigen hebben een geschiedenis die teruggaat tot eind 1914/begin 1915 met de aanleg van het eerste vliegveld op de site van Ten Bogaerde. In oktober 1940 verrees een nieuw vliegveld aan de andere kant van de weg Koksijde-Veurne.

In 1946 werd de Belgische Luchtmacht eigenaar van deze basis en 2 jaar later werd de Jachtvliegschool gestart. In 1948 werd de West Aviation Club (WAC) boven de doopvont gehouden. 76 jaar geleden ondertussen. Tij-dingen koos deze verjaardag uit voor haar luchtdoop en sprak met Johan De Block, voorzitter van de WAC.

Tij-dingen: Hoeveel leden telt de West Aviation Club op dit moment?

Johan De Block: "De West Aviation Club is een bloeiende vereniging met 130 vliegende leden. Ook bijna 130 externe piloten landen hier regelmatig met hun eigen toestel. En daarnaast heb je nog een 15-tal steunende leden. In totaal bijna 280 dus. We organiseren ook luchtdopen, dus ik vermoed dat de helft van Koksijde al eens in 1 van onze toestellen zat. (lacht)"

Tij-dingen: De Open Aerobatic Championship is elk jaar een groot succes. Hoe is dat begonnen?

Johan: "De jaarlijkse ‘Airshow’ stond in iedereens agenda en was het topevenement aan het begin van de zomer. Door budgettaire redenen werd die van de kalender geschrapt. Jammer, maar we zijn niet bij de vliegpakken blijven zitten. Eerst was er nog de samenwerking met gemeente Koksijde tijdens 'Fly-in' toen vliegtuigen uit WO I naar hier kwamen. Dat was toen een statische expo voor de herdenking van de Groote Oorlog. Maar vliegeniers zijn dynamische mensen en het mocht dus snel wat meer zijn. En toen kwam de Belgian Open Aerobatic Championship op de proppen, ook in samenwerking met de gemeente. Vroeger werd dat Belgisch kampioenschap in Saint-Hubert georganiseerd – zonder publiek. Ik kwam per toeval in contact met de organisatoren van het kampioenschap in Saint-Hubert, zij zochten een nieuwe locatie. En zo geschiedde. Ondertussen mogen we in Koksijde elk jaar 15.000 kijklustigen verwelkomen tijdens het eerste weekend van juli. Een waardige opvolger voor de bekende Airshow die in 2011 voor het laatst werd georganiseerd. Dit jaar wordt het event nog groter, want we houden tegelijk het Belgisch, Nederlands en Luxemburgs kampioenschap."

T-d: Wie is jouw favoriete luchtacrobaat?

Johan: "Ik vind de Red Devils ongelooflijk. Ik was zelf instructeur met de Marchetti, ik ken het vliegtuig en ik weet dus hoe moeilijk het is. Die toestellen zijn 50 jaar oud en dat maakt het vliegtechnisch moeilijker, want ze zijn minder efficiënt dan de moderne vliegtuigen. Een demonstratie met een F-16 is impressionant, maar dat toestel heeft veel overschot. Met een Marchetti heb je die luxe niet en elk foutje kan fataal zijn. Die vliegtuigen hebben ook geen schietstoel."

T-d: Kiezen jullie er bewust voor om het kampioenschap gratis te maken?

Johan: "Ja, we willen een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Elk jaar lokken we 15.000 kijklustigen. Ook de prijzen van onze consumpties houden we democratisch. Het is een moeilijk evenwicht, want we zitten een beetje op onze maximumcapaciteit. En toch willen we zo veel mogelijk mensen naar onze toeristische gemeente lokken tijdens het eerste weekend van juli. Met ons event proberen we het toeristische seizoen op gang te trekken."

Adembenemende stunts in de lucht

Mis het BeNeLux Kampioenschap Luchtacrobatie niet. Afspraak op zaterdag 6 en zondag 7 juli op de militaire basis langs de Ten Bogaerdelaan bij de West Aviation Club van Koksijde. Je leest het goed: dit jaar is het evenement uitgebreid van het Belgisch met het Nederlands en Luxemburgs kampioenschap luchtacrobatie. Meer vliegtuigen, meer stunts en nog meer naar adem happen.

Praktisch: het evenement is gratis, na registratie via boack.eventbrite.be, alleen voor de parking moet je betalen.