Zeezichten en het NAVIGO-museum gaan hand in hand. Zeezichten is niet alleen de titel van een mini-expo (#zeezichtNAVIGO, nog gratis te bezoeken tot 4 januari), maar ook het onderwerp van twee aanwinsten voor onze gemeente. Twee prachtige schilderijen, geschilderd door twee kleppers: Constant Permeke en Léon Spilliaert.
Constant Permeke (1886-1952) geldt als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Vlaams expressionisme. Met zijn aparte techniek, die schilderen en tekenen combineerde, verbeeldde hij landschappen. Hoewel hij geboren is in Antwerpen, werd de Noorzeekust al snel zijn (tijdelijke) woonplaats én het onderwerp van veel werken. Aan de Oostendse kade, op zee of in het visserskwartier gaf hij zijn ogen de kost, waarna hij de zeelieden, vissers(vrouwen) en marines in herkenbare expressieve stijl aan het doek toevertrouwde. In het midden van de jaren-1920 schilderde hij talloze zeegezichten, waaronder ook het aangekochte Marine. Permeke was sterk verbonden met Oostende, maar de familie had ook nauwe banden met Oostduinkerke. Henri Permeke, vader van Constant, werd hier begraven (naast schilder Louis Artan). Zijn broer Edouard (nonkel van Constant) was dan weer pastoor in Oostduinkerke tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Léon Spilliaert (1881-1946) was een autodidact en een buitenbeentje in de Belgische schilderkunst. Tijdens zijn beginjaren leunde hij aan bij het symbolisme, maar doorheen zijn verdere carrière bleek hij moeilijk onder te brengen in één stijl. Hij was ook meer tekenaar dan schilder en werkte vooral in gouache, aquarel, inkt, pastel en potlood. Net als tijdgenoot (en vriend) Permeke was Spilliaert een man van de zee. De geboren en getogen Oostendenaar haalde zijn inspiratie uit nachtelijke zwerftochten door zijn geboortestad en lange wandelingen langs het strand. Zijn meest bekende werken, uit de vroege twintigste eeuw, schepten een desolaat en donker beeld van de wereld, maar later kroop er meer licht in zijn werk. Marine is daar een mooi voorbeeld van.
Hou je van de zee? En van schilderkunst?
Dan zijn deze twee meesterwerken van twee topschilders meer dan het bekijken waard.