3 vrouwen met 1 missie: ondernemen in Koksijde versterken. Maak kennis met Katrien Hellinckx, Marieke Nolf en Lindsey Demunck van de dienst Ondernemen.
Hun doel? Van Koksijde de beste plek maken om een zaak te starten en te laten groeien. Hoe? Met startgesprekken, jobdagen en netwerkavonden. Tij-dingen ondernam een geslaagde poging om hen te spreken.
Tij-dingen: We vallen met de deur in huis. Wat is jullie belangrijkste taak?
Marieke Nolf: "Op verschillende manieren zorgen we ervoor dat Koksijde een goede plek is om te ondernemen. Of je nu begint of al ervaring hebt, je kan bij ons terecht met je vragen. Zo zijn we beschikbaar voor een startersgesprek: ik heb een idee, hoe begin ik eraan? We geven advies en denken mee."
Als een ondernemer ergens mee zit, dan kunnen ze bij ons aankloppen (Marieke)
T-d: Wat nog?
Katrien Hellinckx: "Ook als ze andere vragen hebben, staat onze deur open. We geven info en helpen als ze een vergunning nodig hebben of als ze plannen hebben om hun bedrijf uit te breiden. Ook vertellen we welke extra hulp en ondersteuning we bieden met Gemeente Koksijde. Een voorbeeld? Energiecoaching. Zo helpen we ondernemers om slimmer met energie om te gaan en zo geld te besparen. Daarnaast organiseren we allerlei acties en evenementen in de winkelgebieden."
Lindsey Demunck: "We houden ook infosessies over verschillende onderwerpen en we organiseren netwerkavonden waarbij ondernemers elkaar ontmoeten, ervaringen uitwisselen en misschien zelfs samenwerken."
Marieke: "Kortom: als een ondernemer ergens mee zit of meer over wil weten, dan kunnen ze bij ons aankloppen. Wij helpen hen graag verder."
T-d: Een starter wil een zaak openen in Koksijde. Wat zijn de eerste stappen? Hoe begeleiden jullie dat proces?
Marieke: "Eerst doen we een persoonlijk gesprek waarin we peilen naar het concept, de locatie, vergunningen en eventuele drempels of uitdagingen. Daarna begeleiden we de starter stap voor stap: over de regelgeving tot netwerkvorming en promotie bij de opstart. We zorgen ervoor dat we heel nabij en bereikbaar blijven. Zo spelen we snel in op vragen. Iets nieuws is trouwens onze ontbijtbabbel. Dan brengen we startende ondernemers samen, zo leren ze ons kennen en wisselen ze ervaringen uit. En leren we van elkaar."
We plannen een nieuwe editie van de jobdag in 2026 (Lindsey)
T-d: Organiseren jullie nog andere bijeenkomsten?
Katrien: "Zeker. Het is belangrijk dat ondernemers met elkaar in contact komen zodat zij én wij elkaar beter leren kennen. Daarom organiseren we infosessies rond actuele thema’s, denk aan netwerkavonden met een keynotespreker. En we zorgen er ook voor dat we in contact blijven met onze ondernemersverenigingen. We wisselen regelmatig van gedachten of vragen advies. Zo ontstaan er leuke samenwerkingen tussen onze ondernemers of met de gemeente. Denk aan de chocolaatjes van Abdijmuseum Ten Duinen."
T-d: Wat is de grootste uitdaging voor ondernemers?
Katrien: "De zoektocht naar geschikt personeel is momenteel één van de grootste uitdagingen. In bijna alle sectoren: van horecazaken tot de detailhandel."
Lindsey: "Vandaar dat we dit jaar startten met de jobdag. Lokale bedrijven brengen we in contact met werkzoekenden. We plannen alvast een nieuwe editie in 2026. Ook merken we dat steeds meer online gebeurt. Daarom helpen we onze ondernemers om ook hun bedrijf online zo succesvol mogelijk te maken. We bieden daarom binnenkort workshops over Someflex aan (videolessen, leerprikkels en expertsessies)."
T-d: Wat doet de gemeente om leegstand in onze handelskernen tegen te gaan?
Marieke: "In de 1e plaats volgen we van dichtbij op hoe leegstand in de gemeente evolueert. In 2026 organiseren we openpanddagen waarbij we eigenaars van leegstaande panden in contact brengen met ondernemers die op zoek zijn naar een ruimte voor hun idee. Verder gaan we ook tijdelijke invullingen, creatieve oplossingen en pop-up initiatieven stimuleren. Heb je een leuk idee of ben je eigenaar van een leegstaand pand? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen.
Het is belangrijk dat ondernemers met elkaar in contact komen zodat zij én wij elkaar beter leren kennen (Katrien)
T-d: Jullie dienst breidde onlangs uit van 1 naar 3 personeelsleden. Er staat dus heel wat op stapel?
Katrien: "Nu is er vooral meer spreiding van de werklast en beschikken we over meer marge om aan de slag te gaan met nieuwe ideeën. Of om een citaat te gebruiken: ‘tout seul on va plus vite, ensemble on va plus loin’."
Marieke: "Absoluut. Ik ben heel blij met de versterking. Nu zijn we een echt team. Heel fijn voor mij om klankborden te hebben. We delen veel en inspireren elkaar. Nu spelen we gerichter en sneller in op vragen. En versterken we de ondersteuning naar elkaar en onze ondernemers."
Lindsey: "Ja, dat kan je wel zeggen. Marieke had het bijzonder druk, dus extra hulp was nodig. Met 3 kunnen we de taken beter verdelen en de werkdruk wat verlichten."
T-d: Waarom koos je voor de dienst Ondernemen? Ben je zelf ondernemend?
Katrien: "Mijn ouders zijn altijd zelfstandig geweest – net als verschillende familieleden. Het zit dus wel in mijn bloed. Een vriendin is ook zelfstandige en ik help graag een handje achter de schermen. Het is een boeiende wereld met heel veel hardwerkende mensen die keihard knallen voor hun passie. Het is ook dankzij hen dat wij onze jobs doen, ze zorgen voor werkgelegenheid en voor een levende gemeente."
Marieke: "Ja, ik heb wel iets met ondernemen. Veel mensen in mijn familie zijn ondernemer, en samen met mijn zus en schoonbroer had ik ook een eigen onderneming. Het is een vertrouwde wereld voor mij. Ik ontmoette hier al al veel leuke en gedreven mensen."
Lindsey: "Ik ben zelf zelfstandige in bijberoep en groeide op bij ondernemende ouders. Van jongs af aan hielp ik mee in hun zaak. Die ondernemersmicrobe laat je niet los, dus de link met de dienst Ondernemen was voor mij snel gelegd."
T-d: Wat staat er op het menu? Grote projecten in het vooruitzicht?
Marieke: "Dringende zaken afwerken en zo snel mogelijk uitrollen. Na het Weekend van de Klant startten we direct met de evaluatie. Wat kan beter? Hoe pakken we het anders of creatiever aan? Ondertussen zitten we al volop in de kerstsfeer met de voorbereiding van de eindejaarshopping. We werken hierbij samen met de ondernemersverenigingen. Ook starten we met verschillende projectgroepen: over het uitrollen van een ondernemersavond, de jobdag en de aanpak van de leegstand."
T-d: Kan je kort zeggen wie je bent? Hobby's? Interesses?
Katrien: "Ik woon in Veurne, ben getrouwd met Pieter en mama van Magnus (7). Mijn hobby's? Lopen, lezen, puzzelen (sinds het coronatijdperk). Wat nog? Langeafstandswandelingen en creatief bezig zijn. Interesses? In enorm veel. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard."
Marieke: "In mijn vrije tijd zoek ik graag dingen om te doen. Ik kan mijn creatieve kant o.a. kwijt in het maken van sjaals en mutsjes. Die microbe kreeg ik opnieuw te pakken door, hoe kan het ook anders, een ondernemer: Ellen Kegels met haar merk LN Knits. Ik leerde haar kennen toen ze nog bezig was met de opstart van haar bedrijf. Een mooi bedrijf met een mooi verhaal. Verder zoek ik vooral de rust en gezelligheid op bij vrienden en familie. eEn ik hou er ook van om lekkere hapjes en aperitiefjes klaar te maken."
Lindsey: " Naast het werk bij Gemeente Koksijde maak ik oorbellen en andere accessoires. Dat begon ooit als een hobby, maar is ondertussen uitgegroeid tot mijn passie. Daarnaast breng ik graag tijd door met familie en vrienden. Genieten van kleine, gezellige momenten. Een wandeling met mijn hondje, lekker gaan eten… Of een boek lezen. Dat zijn de dingen waar ik echt van oplaad. Misschien nog een belangrijke aanvulling: we winkelen alle drie supergraag en kijken al uit naar kerstshopping."
Contacteer de dienst Ondernemen: economie@koksijde.be of surf naar www.koksijde.be/ondernemen