De zomer staat voor de deur en tegen dan worden de meeste infrastructuurwerken afgerond in onze gemeente. Zo vinden toeristen en tweedeverblijvers vlot de weg. Afgelopen voorjaar werkte he gemeentebestuur projecten af in Wulpen, Ster der Zee en Koksijde-Bad.
Net als in 2023 werd aan de vooravond van het seizoen een afgewerkt project officieel ingehuldigd door het gemeentebestuur. Toen was dat het geval met de vernieuwde Jaak Van Buggenhoutlaan. Koksijde-Dorp kreeg een nieuw gelaat na de herinrichting van de Kerkstraat, Zeelaan, het Hegerplein en de Noordstraat. Ten derde maakte de gemeente werk van de doortocht in Oostduinkerke-Bad. En de laatste loodjes voor de Nieuwpoortsteenweg zijn in zicht.
Groener en veiliger: twee woorden die de Dijk anno 2024 omschrijven. De beloofde heraanleg tussen de Veurnekeiweg, kant Veurne, en huisnummer 28, is klaar. Het resultaat mag er zijn. Ook de aansluiting richting Nieuwpoort kreeg een nieuwe look. Sinds deze gewestweg werd overgedragen aan de gemeente zaten we dus niet stil.
Brede groenstrook
Bij de start van de werken was de Dijk bijna helemaal verhard. Dat gaf Koksijde de kans om te kiezen voor meer groen. Een lijn die we overal in onze gemeente doortrekken. De rijweg is versmald: de asfaltvlakte werd omgetoverd in een veilig fietspad, afgescheiden van de rijweg door een brede groenstrook. En er is nu ook een gescheiden rioleringsstelsel. In totaal werd meer dan 5.000 vierkante meter onthard. De kostprijs van dit project bedroeg ca. 3 miljoen euro waaronder een Vlaamse subsidie van ruim 200.000 euro.
Wulpense vaart
Dankzij deze herinrichting komt het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke mooier tot zijn recht en kunnen we, in navolging van de Damse vaart, voor altijd spreken van onze Wulpense vaart.
De Japans Paviljoenlaan, A. Fastenaekelslaan (tussen Japans Paviljoenlaan en Bichottestraat) en Bichottestraat kregen een opknapbeurt. Met nieuwe rioleringen en een ander wegdek. De dubbele rij linden blijft behouden. Om de bomen te beschermen, is parkeren niet meer toegelaten. De werken in de Casimirstraat en het Artanpad zijn wellicht afgerond tegen het bouwverlof.
Bij de heraanleg van de bovenbouw was er oog voor de bestaande en nieuwe groenvoorzieningen. Koksijde zorgde voor aparte voetpaden en geordende parkeerplaatsen, in betongrastegels. De smalle straatjes zijn aangelegd in betonstraatstenen. Voor fietsers is de omgeving veiliger gemaakt met de aanleg van fietssuggestiestroken in de Japans Paviljoenlaan. De nutsmaatschappijen vernieuwden voorafgaand de leidingen en kabels. Ook is er nieuwe openbare ledverlichting. Kosten? ca. 1,2 miljoen euro.
Zoals de vorige jaren, is de verbinding tussen de watertoren en het kruispunt in Oostduinkerke-Dorp opnieuw toegankelijk tijdens het zomerseizoen. De werken in de Nieuwpoortsteenweg (tussen de Hof ter Hillestraat en de Labeurhoek) voor dit voorjaar zijn afgerond. De Karthuizerstraat is volledig klaar tegen het bouwverlof. Vanaf 2 september sluiten we de Nieuwpoortsteenweg nog één keer volledig af, voor de laatste fase – tussen de Labeurhoek en de Kinderlaan – tot aan de zomer van 2025.
Vanaf de zomer is er een nieuw vrij liggend dubbel fietspad aan de linkerkant van de duinen (richting Ster der Zee) tot aan de Zeedijk. Langsparkeren (evenwijdig aan de as van de rijbaan – niet haaks of dwars, red.) aan beide zijden. Ontwerp: Plantec. Deze heraanleg kostte ca. 800. 000 euro. Niet alleen Ster der Zee zit dus in een nieuw jasje. Een beetje verderop, in Sint-Idesbald, kreeg de Henri Christiaenlaan een nieuw voetpad – aan de even zijde, tussen de Strandlaan en de Koninginnelaan. Dat prijskaartje bedroeg 200.000 euro. Dankzij de aanleg van het voetpad is de Keunekapel te voet toegankelijk vanuit de Strandlaan.
Op beide werven was De Brabandere de aannemer, het ontwerp komt van studiebureau Plantec.