De dienst Wonen en het Sociaal Huis slaan de handen in elkaar: zij helpen wie het moeilijk heeft om de energie-eindjes aan elkaar te knopen.

De gemeentelijke dienst Wonen werkt nauw samen met het Energiehuis DVV Westhoek. Zij hebben experts in huis die een warmtescan uitvoeren. Wat houdt dat in? Een scan met een warmtecamera die koude bruggen en de isolatiegraad in kaart brengt. Deze service is gratis. Ook de energiesnoeiers kunnen je hier helpen, als je in aanmerking komt. Ze geven ook advies over energetisch renoveren.

Koksijde helpt ook mensen met hun energiefacturen door te zoeken naar goedkopere contracten.

Ook faciliteren we de groepsaankoop van de provincie.

Wat doet het Sociaal Huis?

Het Sociaal Huis stampte de werkgroep energievretertjes uit de grond. Doel is inzetten op preventie en op de huidige problematiek. En van daaruit voorstellen uitwerken en acties ondernemen.

Hoe zet Koksijde nog in op preventie?

  • Aan de mensen met een budgetmeter aardgas en mensen met een budgetmeter elektriciteit kende het Sociaal Huis een automatische toekenning van een bepaald bedrag toe. Dat bedrag werd rechtstreeks op de budgetmeter gestort. Hierdoor laadden mensen extra op in de zomer en is er een buffer voor in de winter.
  • Mensen die energierekeningen (aan netbeheerder Fluvius) niet betalen krijgen een huisbezoek. Die bezoeken helpen mensen om de stap naar het Sociaal Huis te zetten en erger te voorkomen.
  • Mensen met een budgetmeter aardgas en mensen met een budgetmeter elektriciteit (die verwarmen op elektriciteit) krijgen sinds 1 november (t.e.m. eind maart) halfmaandelijks bedragen. Zo vallen ze niet zonder verwarming.

Hoe pakken we de huidige problematiek aan?

  • De regering nam al gerichte maatregelen (sociaal tarief, minimale levering aardgas). Het Sociaal Huis richt zich op wie geen recht heeft op deze maatregelen, maar toch in de problemen komt. We ontwikkelden een financiële tool die binnenkort verspreid wordt.
  • In Koksifood, onze sociale buurtwinkel, biedt het Sociaal Huis fleecedekens, onesies, spaardouchekoppen, tochtstrips en spaardouchekoppen aan.
  • We bekijken energiecontracten met de mensen om ervoor te zorgen dat ze niet te veel betalen.

Let wel: We stellen vast dat er veel mensen met vragen zitten, maar op het vlak van aanvragen zien we nog geen exponentiële stijging. Het Sociaal Huis is er zeker om steun te bieden. Verwarming en elektriciteit zijn basisbehoeften waar iedereen recht op heeft. #topesterk

Contacteer het Sociaal Huis: 058 53 43 10 - info@sociaalhuiskoksijde.be

Meer weten?

Dienst Wonen
058 53 34 90