Ontegensprekelijk heeft de aanleg van de tramlijn naar Veurne veel bijgedragen tot de ontwikkeling van onze badplaats.

In vroegere tijden kwamen de reizigers per koets van het station van Veurne naar Koksijde-Dorp. Toen was dat het centrum van de gemeente. Met de ontwikkeling van de badplaats werd (in 1904) vanuit het dorp een paardentram ingelegd naar het strand.

Stoomtram van Nieuwpoort tot Koksijde-Dorp

De mechanisatie van het vervoer in 1907 zorgde voor de komst van een stoomtram met een vertakking naar De Panne en Oostduinkerke-Bad. Intussen werd ook een tramlijn aangelegd van Nieuwpoort naar Veurne. Dit spoor vertrok van de haven in Nieuwpoort, liep langs de Astridlaan (eerste station Nieuwpoort), via de Nieuwpoortsteenweg (langs In de Zoeten inval) naar Oostduinkerke-Dorp. Daar liep het spoor verder tot de Silicowijk (steenbakkerij) om langs de Galloperstraat de Kerkstraat te bereiken. Daar was een splitsing naar de Hovenierstraat en rechtdoor naar de hoek Kerkstraat-Noordstraat. Deze lijn vanuit Nieuwpoort was ook zeer belangrijk voor de aanvoer van materiaal. Denk maar aan steenkool en grondstoffen voor de bouwsector.

Het spoor volgde zijn weg over het huidige vliegveld langs de wijk Petit Paris (Veurne) en had een eigen brug over de vaart, langs de treinbrug. Het tramstation in Veurne staat er nog. De verbinding naar Veurne was ook belangrijk voor het onderwijs. Leerlingen konden zo naar het college of het atheneum. Daarvoor moesten ze op internaat.

© Bernard Dorné

Verdwenen tijdens Tweede Wereldoorlog

Aan de verbinding naar Veurne kwam een einde toen de Duitsers het vliegveld uitbreidden (1941) voor de slag om Engeland en de spoorlijn werd uitgebroken. Toen na de oorlog gekozen werd voor vervoer per bus vanuit Veurne, sneuvelde in 1947 ook de tramlijn naar Koksijde-Bad en Nieuwpoort. In de jaren 1920-1940 werd al een tramspoor aangelegd die alle kustbadplaatsen verbond.