In de late 19e en vroege 20e eeuw onderging Koksijde ingrijpende veranderingen onder het leiderschap van enkele invloedrijke burgemeesters.
Hun beleid legde de basis voor de ontwikkeling van onze wegen, de scholen en het toerisme in de regio. Van de aanleg van de eerste steenwegen tot de oprichting van een badstrand met strikte regels: elke burgemeester drukte zijn stempel op de groei van onze gemeente.
Hyppolituswas burgemeester van 1888 tot 1909. Tijdens het bewind van zijn voorganger, Franciscus Hosten, werd in de Kerkstraat de meisjesschool gebouwd - waar nu scouts Zeedustra is. De jongensschool werd ingericht in de herberg Au Lion de Flandres (later de St. Pieterszaal of Vriendenkring). Het gevolg? In 1891 volgde geen enkele leerling nog les aan de gemeenteschool. Om te voldoen aan de onderwijswetgeving benoemde burgemeester Hippolyt een gediplomeerde religieuze leerkracht waardoor koksijde 2 scholen had met een verschillend karakter.
Onder zijn bewind werd fors geïnvesteerd in wegen en nutsvoorzieningen. Zo werd in 1889 een steenweg aangelegd van Koksijde-Dorp naar De Panne (om daar aan te sluiten op de steenweg Veurne-De Panne). Eind 1904 werd beslist om een weg aan te leggen van Zeepanne langs de grote Boogaerdestraat tot in Veurne. Het doel? Sint-Idesbald uitbouwen tot badplaats. Lees verder onder het beeld.
Op 7 september 1899 kreeg Koksijde een vergunning om een zeebadendienst op te zetten. Het badstrand strekte zich uit over een afstand van 1.000 meter. De strook werd afgebakend door 2 boeien. In het politiereglement stond dat het verplicht was om te baden in een wollen of gebreid badpak in goede staat. Het mocht zeker niet doorzichtig zijn. Het strandtoerisme kreeg een extra boost door de aanleg van een paardentram van Koksijde-Dorp naar Koksijde-Zeestrand in 1904. In datzelfde jaar werd gestart met het bouwen van hotel Teirlinck dat op 28 mei 1905 officieel werd ingehuldigd.
Modest werd burgemeester na het plotse overlijden van Hippoliet. Onder zijn mandaat keurde de gemeenteraad de verlenging van de tramlijn tussen Koksijde-Bad en Sint-Idesbald goed. Vanaf 1912 sloten de eerste woningen in Koksijde aan op het gasnet, op een stuk van de verharde zeedijk verrezen zelfs gaslantaarns. De opgang van Koksijde als badplaats zette zich verder: hotels en pensions rezen als paddenstoelen uit de grond.
Na de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog in 1914 begon de aanleg van het vliegveld bij Ten Bogaerde. Het ging om een startbaan in grind en 4 loodsen. Die infrastructuur werd 2 jaar later vernield bij een bombardement. Na de oorlog keerden de terreinen terug naar de landbouwers. Wist je dat in 1915 een grote Franse batterij stond bij de Hoge Blekker om o.a. Oostende te bestoken?